Türkiye’nin oyun ve espor merkezli kurumsal haber sitesi Hubogi global röportajlarına devam ediyor. Bu röportajdaki konuğumuz, Kore merkezli Anti-Hile güvenlik çözümleri şirketi Wellbia’nın Yurt Dışı İşletme Bölümü Başkanı Jay Jeong.
Hubogi: Merhaba Jay. İlk olarak, röportaj teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Okurlarımız için bize biraz kendinizden bahseder misiniz?
Jay Jeong: Merhaba. Ben, dünya çapında PC ve mobil oyunlar için Anti-Hile çözümü sağlayan Wellbia şirketinden Jay. Genel müdür olarak işimi devam ettiriyorum ve yurt dışı ile ilgili konularla ilgileniyorum. Tüm okuyucularla buradan tanışmak benim için çok güzel!
Hubogi: İş hayatınıza nasıl başladınız ve çalışmak istediğiniz sektörü nasıl seçtiniz?
Jay Jeong: Kariyerime yaklaşık 15 yıl önce pazarlamacı olarak küçük bir oyun geliştirme şirketinde başladım. O zamanlar tutkulu bir oyuncu değildim ama Star Craft oynadıktan ve Kore’de internet kafe akımının başladığını gördükten sonra oyun dünyasına bağlanmaya devam ettim. Çevremdeki herkes bu oyunu oynuyordu ve ben de o oyunu oynamaya karşı koyamadım. Bu oyunu hala seviyorum.
Hubogi: Ne zamandır bu sektörde yer alıyorsunuz?
Jay Jeong: Oyun sektöründe yaklaşık 15 yıl ve oyun güvenlik endüstrisinde ise yaklaşık 10 yıldır yer aldığımı söyleyebilirim. Dediğim gibi, kariyerime oyun pazarlamacısı olarak başladım, sonra oyun güvenliği sektöründe çalışan başka bir şirkete geçtim.
Hubogi: Wellbia ile hangi konularda kendinizi geliştirdiniz? Buradaki hedefleriniz neler?
Jay Jeong: Yaklaşık 4 yıl önce şirkete ilk katıldığımda, partnerlerimiz esas olarak Asya ülkelerindendi ve bunun yanı sıra Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerinden çalıştığımız belli küçük bölgeler de bulunuyordu. Katılmamdan bu yana, yeni partnerlere ulaşmak için şirketimizi Avrupa, Kuzey Amerika ve Güney Amerika’ya tanıtmaya çalışıyoruz. Türkiye’nin çok sayıda oyuncu ile oyun açısından yükselen bir pazar olduğuna inanıyoruz. Bu nedenle, MENA’NIN yanı sıra, o alandaki daha fazla oyun şirketine erişimimizi genişletmek için Türkiye’de Gaming in Turkey ile ortaklık kuruyoruz. Her ülke ve bölgedeki uzmanlarla çalışmanın, her şeyi kendi başınıza yapmaya çalışmak yerine, tanınırlığı arttırmanın en iyi yolu olduğuna inanıyorum.
Hubogi: Wellbia’nın hedefleri neler? Hangi ülkelerde çalışmaya devam ediyorsunuz?
Jay Jeong: Wellbia ilk olarak sadece PC oyunlarına hizmet vermeye başladı ve sonra Android için mobil oyun çözümü geliştirdik. Daha sonra geçen yıl, iOS ve XBOX platformları için hile önleme çözümü sunduk. PlayStation’ın yanı sıra Nintendo üzerinde de çalışıyoruz. Bu yüzden yaz mevsiminde, tüm oyun platformları için tek bir çatı altında hile önleme çözümleri sunan ilk şirket olmak istiyoruz.
Hubogi: Oyun sektörünün bir parçası olduğunuz için mutlu musunuz?
Jay Jeong: Evet, son 15 yıldır oyun sektörünün bir parçası olduğum için çok mutluyum. Sektör büyük ölçüde büyüdü ve oyun güvenliğinin önemi daha da önemli hale geldi. Oyuncular, oyundaki güvenliğin öneminin daha fazla farkında ve dünya genelindeki partnerlerimizle daha fazla ilgi görüyoruz. Bu bize daha çok çalışmak için daha fazla motivasyon veriyor.
Hubogi: Oyun sektörünün hile karşıtı programlarla daha fazla gelişeceğini düşünüyor musunuz? Size göre her oyun için bir hile karşıtı program kullanılması gerekir mi?
Jay Jeong: Oyun sektörünün hile karşıtı çözümlere daha fazla dikkat edeceğini düşünüyorum. Dünyanın dört bir yanındaki harika oyunlara zarar veren birçok sorun görüyoruz. En iyi gelir elde edilen oyunların çoğunda, kurum içi geliştirilmiş veya üçüncü parti yazılım ile hile karşıtı sistem uygulanır. Dünyada hileleri %100 önleyebilecek bir çözüm yoktur, ancak hilelere ne kadar hızlı tepki verildiği çok önemlidir. Özellikle FPS ve MMORPG ise her oyunun hile önleme çözümü kullanmasının harika olacağını düşünüyorum. Bununla birlikte, hepimiz hile karşıtı çözümün bir maliyet de içerdiğini ve birçok küçük ölçekli şirketin başlamak için bir bütçesi olmadığını biliyoruz. Indie oyun geliştiricileri için sunabileceğimiz daha farklı fiyatlandırma modelleri var. Bizimle iletişime geçmekten kaçınmayın.
Hubogi: Hile karşıtı programlar hangi oyunlarda daha etkilidir? Her oyunda aynı etkiye sahip mi?
Jay Jeong: Ben şahsen FPS oyunlarının kesinlikle hile karşıtı programlara ihtiyaç duyan türlerden biri olduğuna inanıyorum. Wallhack gibi hileler yüzünden, duvarın arkasındaki oyuncular bile görülebiliyor bu da diğer oyunculara büyük bir haksızlık oluyor. Her oyunda aynı etkiye sahip olmayacaktır, ancak tüm oyunlar için tek bir şey ön plana çıkar: Oyundaki ekosisteme zarar verecek ve adil oynayan diğer oyuncuların oyun deneyimini mahvedecektir. Hile karşıtı her oyunda aynı etkiye sahip olup olmadığı meselesi değildir, ancak en azından son savunma hattını verir.
Hubogi: Hile karşıtı programlar en çok hangi platformlar için kullanılır? Mobil ve PC oyunları için bu oranı nasıl açıklayabilirsiniz?
Jay Jeong: Sadece şirket referansımıza dayanarak yaklaşık %60 oranında PC ve %40 oranında mobil platform var. Mobil oyunların sayısı pazardaki PC oyunlarından daha fazla olduğundan mobil oranı daha hızlı artıyor. Bununla birlikte, mobil oyunun PC oyunlarına kıyasla daha kısa bir ömrü var gibi görünüyor ve bu şimdiye kadarki mobil platformda Anti-Hile çözümlerinin daha az benimsenmesine yol açıyor. Bununla birlikte, mobil oyunların da diğer oyun platformları gibi hilelere karşı savunmasız olduğunu hatırlamanız gerekir. 2021 yılı sonunda bu oranın %40 PC ve % 60 mobil olmasını bekliyoruz.
Hubogi: Oyun sektörünün bir parçası olan Wellbia ile çalışıyorsunuz. Siz oyun oynuyor musunuz? Eğer oynuyorsanız hangi türleri tercih ediyorsunuz?
Jay Jeong: Birlikte çalıştığımız her oyunu oynamaya çalışıyorum, farklı türleri denemeye çalışıyorum. Ama benim favorilerim, işimin doğası gereği birçok kez seyahat ettiğimden beri gündelik mobil oyunlar. Ve tabii ki, hala StarCraft oynuyorum. 🙂
Hubogi: Türkiye’deki oyun geliştiricilerini takip ediyor musunuz? Beğendiğiniz veya daha önce oynadığınız bir oyun var mı?
Jay Jeong: Türkiye’de çok az oyun geliştiriciyle çalıştık. Eskiden Zula ile çalışıyorduk ve bu iyi bir oyun. Şu anda programımız Knight Online, Hounds, Black Desert ve daha pek çok alanda uygulanmaktadır.
Türk geliştiriciler ile PC ve mobil platformda çalışma şansı bulmayı umuyoruz.
Hubogi: Son olarak, okuyucularımıza söylemek istediklerinizi alabilir miyiz?
Jay Jeong: Okuyuculara kendim ve şirketim hakkında bilgi verme fırsatından dolayı minnettarım. Yıllardır Türkiye pazarında çalışıyoruz, ancak insanlara bundan bahsetme şansımız olmadı. İstanbul’u 2 yıl önce ziyaret ettim. Harika insanlarla ve kültürüyle tanışmak büyük bir zevkti. Dünyanın dört bir yanındaki oyuncular için daha güvenli bir ortam oluşturmak ve en güvenilir çözümü sunmak için elimizden gelenin en iyisini yapacağız.